اول آوریل 2022- یک مطالعه جدید توسط پروفسور Taylor و تیمش که در کنفرانس متخصصان دیابت بریتانیا در سال 2022 ارائه گردید، نشان داد که بهبودی از دیابت نوع 2 یا remission برای افرادی که نمایه ی توده ی بدنی پایین تری دارند، نیز امکان پذیر است.

نتایج حاصل از مطالعه ی [1] ReTUNEکه توسط خیریه ی دیابت بریتانیا تأمین مالی شده بود، نشان داد که 70 درصد از شرکت کنندگان با وزن بدنی کمتر، از طریق کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی-اگرچه دچار اضافه وزن یا چاقی نبودند- بهبودی از دیابت نوع 2 را تجربه کردند.

در حالی که چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، شاخص توده ی بدنی 10 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، در رده چاق یا دارای اضافه وزن قرار نمی گیرند.

پروفسور روی تیلور، محقق اصلی کارآزمایی ReTUNE، از دانشگاه نیوکاسل، گفت: این خبر بسیار خوبی برای همه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است، نه تنها راه رو به جلو را برای بازگشت موثر به سلامت نشان می دهد، بلکه باورهای نادرست را نیز به چالش می کشد.

افرادی که BMI سالم دارند

پیش از این، کارآزمایی بالینی بهبودی از دیابت(DiRECT) که توسط پروفسور تیلور و گروهش انجام شده بود، با نشان دادن اینکه ممکن است برخی از افراد از طریق کاهش وزن، بتوانند بیماری خود را معکوس کنند، به میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاق یا دارای اضافه وزن امیدواری داد.

مطالعه کانترپوینت، که بودجه ی آن توسط دیابت انگلستان تامین شد، ابتدا نشان داد که حذف چربی از داخل لوزالمعده و کبد - دو اندام کلیدی درگیر در کنترل قند خون - کلید بهبودی از دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن است.

پروفسور تیلور و تیمش در کارآزماییReTUNE ، برای اینکه بفهمند از دست دادن چربی اضافی از این اندام‌ها می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با شاخص توده ی بدنیدر محدوده سالم نیز کمک کند تا دیابت خود را معکوس کنند، 20 فرد مبتلا به این عارضه و BMI در سطح سالم یا اندکی بالاتر( BMIزیر 27) را در یک برنامه رژیم غذایی کم کالری مشابه با تحقیق Counterpoint قرار داده و آنها را دنبال نمودند.

شرکت کنندگان توسط یک تیم پزشکی حمایت شدند تا تمام قرص های پایین آورنده گلوکز را متوقف کنند و یک رژیم غذایی کم کالری سخت (800 کیلو کالری در روز)، متشکل از جایگزین های غذای خشک و سبزیجات غیر نشاسته ای را به مدت 2 تا 4 هفته دنبال کنند و سپس 4 تا 6 هفته دوره نگهداری کاهش وزن که شامل معرفی مجدد تدریجی غذاهای معمولی بود را دنبال کنند. همه شرکت کنندگان در 5 سال گذشته، تشخیص دیابت نوع 2 را دریافت کرده بودند. این چرخه ی کاهش وزن و حفظ وزن تا سه بار تکرار شد، تا زمانی که شرکت کنندگان بین 10 تا 15 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

پس از هر چرخه، محققان میزان چربی موجود در لوزالمعده و کبد شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری و بهبودی از دیابت آنها را بررسی نمودند.

به دنبال نتایج اولیه امیدوارکننده سال گذشته، داده‌های کامل مطالعه ی اخیر برای اولین بار تأیید کرد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وBMI  پایین‌تر می‌توانند تحت یک برنامه رژیم غذایی کم کالری ساختارمند، برای بهبودی از دیابت نوع 2 با نظارت پزشک، قرار گیرند. در حقیقت این یافته ها نشان داد که از دست دادن چربی مضر کبد و پانکراس، نکته ی کلیدی بهبودی از دیابت است.

پس از 12 ماه، یافته ها نشان داد که:

·        نمایه ی توده ی بدنی شرکت کنندگان در پایان مطالعه به طور متوسط ​​22.4 کیلوگرم بر متر مربع بود (که از میانگین 24.8 کیلوگرم بر متر مربع در ابتدای تحقیق کمتر شد).

·        حدود سه چهارم شرکت کنندگان (70 درصد یا 14 نفر از 20 نفر) در طول مطالعه بهبودی از دیابت نوع 2 را تجربه کردند، 50 درصد (10 نفر از 20 نفر) از شرکت کنندگان پس از اولین چرخه کاهش وزن رو به بهبودی رفتند.

·        کاهش وزن متوسطی ​​حدود 8 درصد از وزن بدن، برای بهبودی مورد نیاز بود.

·        در 14 نفری که بهبود یافتند، میانگین HbA1c از 53 میلی مول بر مول در شروع مطالعه به 45 میلی مول بر مول رسید وتمام داروهای دیابت را کنار گذاشتند و فشار خون آنها علیرغم کاهش مصرف داروهای فشار خون، کاهش یافت.

·        سطح چربی کبد و پانکراس شرکت کنندگان در شروع کارآزمایی بالاتر از حد انتظار بود، اما پس از کاهش وزن به سطح طبیعی کاهش یافت.

شرکت کنندگان گزارش کردند که از کاهش وزن و بهبود سلامت خود احساس رضایت دارند و هیچ مشکلی را در حفظ وزنی که از دست داده بودند، گزارش نکردند.

کریس اسکیو، مدیر اجرایی دیابت بریتانیا، گفت: بر اساس آزمایش پیشگامانه ی DiRECT، این مطالعه تغییر دهنده بازی توسط پروفسور تیلور و تیمش، درک ما را از چرایی ایجاد دیابت نوع 2 و آنچه می‌توان برای درمان آن انجام داد، ارتقا داد.هدف ما این است که تا آنجایی که ممکن است افراد بیشتری شانس بهبودی از دیابت نوع 2 خود را داشته باشند و برای مدت طولانی تری به خوبی زندگی کنند. یافته هایReTUNE ، به ما نشان داد که بهبودی از طریق کاهش وزن موثر فقط به افراد دارای اضافه وزن یا چاق اختصاص ندارد، حتی افراد لاغر هم با کاهش وزن و چربی انباشته شده در کبد و پانکراس خود می توانند دیابت خود را معکوس کنند، این مطالعه ی مهم ما را یک گام به دستیابی به این هدف نزدیک تر کرد.ما امیدواریم که مطالعه ی ReTUNE- همانطور که DiRECT قبل از آن انجام داد - به توسعه ی خدمات و پشتیبانی لازم کمک کند تا برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 امکان بهبودی فراهم شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-04-diabetes-remission-people-bmis.html

 



[1]Reversal of Type 2 Diabetes upon Normalisation of Energy Intake in the Non-obese